Etusivu    Ilmakuvat    Lentopäiväkirja 



LENTOPÄIVÄKIRJA

Tällä lennolla on otettu kuvia paljon enemmän kuin mitä tässä jutussa on esillä. Jos kaipaat kuvaa jostakin lentoreitin kohteesta niin voit kysellä kuvaa sähköpostilla.


Elokuu 2012

 

Itä-Suomen reissu

19.8 Huhuksen lento

Sunnuntaiaamuna siirryimme Alpon ja Paikallisen varjoliitäjän Tikkasen Paavon opastuksella Huhuksen kylän peltoaukealle Koitereen ja Keson suon väliin. Kelpuutimme Jarin kanssa starttipaikaksi ensimmäisen ja pitkäheinäisen pellon Upin siirtyessä paikallisten neuvojen saattelemana lyhempiheinäiselle pellolle. Tästä eteenpäin alkoivatkin pikku vaikeudet, nimittäin en saanut konetta käyntiin heti. luulin vian olevan viallisessa tulpanhatussa mutta pian viaksi paljastui polttoaineen puute eli ryypytys oli jäänyt vajaaksi. Jari ponkaisi ilmaan pitkästä heinästä. Kun olin vihdoin valmis starttiin, oli tuuli kääntynyt saderintaman lähestyessä Koitereelta takatuuleksi joten pienen odottelun jälkeen oli pantava vehkeet kasaan ja siirryttävä sinne Paavon suosittelemalle pellolle josta viimein pinkaisin ilmaan ja josta Upi oli kans startannut jo ilmojen teille aiemmin kohti Itärajalla sijaitsevaa Hattuvaaran kylää.

Alkuhärdellin jälkeen otin harvinaisen kuvan starttipellosta jossa ei näy yhtään siipeä levitettynä :) No olihan pojat jo aika monasti siipi maassa tähyilleetkin taivaalle joten ihan hyvä ettei Kone käynnistynyt heti ja pääsivät näin ikään kuin vahingossa katsomaan minua taivaalta käsin :)

Takana näkyy Koitereelta lähestyvä saderintama, mitähän tästä hommasta tulee?

 

Mahtava Keson suo oli ihan vieressä Huhuksen kylää.

 

Puottelin menemään kylmän rauhallisesti kohti Itää näkymän vasemmalla Koitereella harmaantuessa entisestään.

 

Viimein oli tehtävä päätös että lähteäkö sadetta karkuun eteläiselle pellolle vai palatako takaisin starttipellolle. Valitsin laskupaikaksi starttipellon helpomman hakumiehen opastuksen takia. Kun aloin laskeutua alemmaksi lähellä laskupeltoa oli sade jo saavuttanut pellon joten tiesin saavani vettä niskaan pian oikein kunnolla. Ajattelin että toivottavasti pääsen hyvin laskuun eli siipi lentää märkänä loppuun saakka. Hyvin lasku onnistui rankkasateessa ladon viereen ja kannoin kamat litimärkänä latoon suojaan.

 

Tunninverran varmaan odottelin hakumiestä heinäladossa jossa oli märkien lentokamppeiden lisäksi suojassa....

 

vanha Taunus..

 

ja vanerivene. Näin oli huikea lentoseikkailu takana. Paavo haki minut autolla ja peräkärryllä Hattuvaaraan jonne muut olivat päässeet lentäen, tosin siivet märkänä hekin. Hattuvaarassa tuli vielä yksi takaisku eli moottori oli keikahtanut peräkärryllä vinoon ja polttoainetta oli valunut valjaisiin ja siipeen. Jouduimme irroittamaan valjaat kehikosta hajuhaittojen takia, koska kuljetimme moottoreita paluumatkan asuntoauton sisällä. Eihän ne reisut tahdo kommelluksitta mennä juuri koskaan, toisaalta niitä on mukava muistella jälkeenpäin.

 

Söimme Hattuvaarassa jonka jälkeen käväisimme EU:n itäisimmässä kolkassa. Hanski sävelsi ja esitti paikalla vielä oikeen tunnelmaan sopivan laulun Näin oli reissun lennot pulkassa sään muutuessa pilviseksi ja tuuliseksi joten ajelimme sitten kotia päin.

Oli kertakaikkiaan mahtava keikka ja suuret kiitokset kaikille touhussa mukana olleille.