Etusivu    Ilmakuvat    Lentopäiväkirja

LENTOPÄIVÄKIRJA

Toukokuu 2011

19-22.5 Lentoreissu Ruotsin Arbogaan

Lähdettiin käymään Ruotsin Arbogassa järjestetyssä Big Paramotor Meet tapahtumassa. Suomesta oli kolme autokuntaa tapahtumassa mukana.

Perjantaina hyvissäajoin ajettiin Kokkosen jarin kanssa Turkuun ja samalla kun odoteltiin Martikaista ja Juvankoskea käytiin tutustumassa Turun Aurajoen
maisemiin. Siellähän olikin melkoinen meno päällä kun Turkulaiset oli järjestäny oikein juhlat Kiekkoleijonille. Paikalla nähtiin Mikko Koivu, sylissään tietysti se kuuluisa "poika" ja Kultaottelun maalivahti Teemu Lassila sekä joukkueen hieroja Jussi Luomo. Tunnelmaa ja meteliä riitti Aurajoen ja Suomen joutsenen maisemissa.

Sitten illalla ajettiin laivaan ja tietysti heti nukkumaan. Lauantai-aamuna sitten virkeenä kohti Arbogaa. Eteläsuomen autokunnat olivat menneet jo edellisenä päivänä tapahtumaan.

Tällainen nähtävyys (Kalklinbanan -aerial limestone cableway) hiukan ennen Arbogaa. Ilmeisesti kalkkia kuljetettu 42 km ilmateitse Forsbystä Hjälmaren rannalla olevalta montulta Köpingin tehtaalle.

Sitten oltiinkin perillä. Tuulia oli ennustettu koviksi koko tapahtuman ajalle ja niinhän se oli heti todettava että lentovehkeet saa jättää
autoon ainakin näin lauantaina.

Komia teltta oli kyhätty alueelle, mutta ei se tietysti ihan niin hieno ollut kuin mitä se oli täällä Ähtärin kansainvälisessä tapahtumassa, se sai varmasti osakseen ansaittua huomioo :)

Etualalla ilmeisesti jotain Ruotsalaisia.

Kokkonen löysi teltasta heti jotain kivaa ja erikoista :)

Porukkaa oli paikalla lauantaina tuulta pitelemässä nelisenkymmentä. Kukaan ei kuitenkaan tohtinut siipeä levitellä.

Takasella naama ku hangonkeksi uuden triken penkillä. Jari oli lentänyt edellisenä iltana tuolla ryskyllään, samoin oli muutenkin ollut lentotoimintaa perjantaina miedoimmissa tuulissa.

Uutta kalustoakin oli esillä teltassa. Tässä uusi Moster merkkinen moottori

Kulutimme lauantain paikkoihin tutustuessa ja illalla siirryimme yhdelle leirintäalueelle jossa majoituimme isoon taloon. Olimme päättäneet että Sunnuntai-aamuna kello soi viideltä ja käymme reippaasti päräyttämässä Arbogan ilmatilassa kelistä huolimatta.

Majapaikalla ollaan

Vaikka puhe oli että reippaasti lähdetään aamulla lentämään, niin siellä taitaa Jari ja Jukka vain silimiä hieroo :)

Se oli kello paikallista aikaa jotain puoli kuus kun startattiin ilmaan, tuuli oli silti niin kovaa ylempänä että vain vaivoin eteni Arbogan keskustaan päin.

Jari siinä lentää reuhottaa. Vasemmalla oli armeijan rakennuksia joita ei saanut kuvata ja mehän ei tietenkään kuvattu.

Teollisuutta Arbogassa

Kirkko oli kasvanut melkein Arbogajoen penkalle.

nyt kello oli jo yli kuus aamulla, normaali-ihmiset nukkuu tähän aikaan, eikä kiertele silimät ristissä kellotapuleita.

Toinenkin ristillä kruunattu rakennus kylällä

Linssihyeena herännyt aamulla murisevaan vatsaan ja etsii nyt saalistaan kuin haukka varomatonta pulua.

Kas Jukkakin vihdoin herännyt ja lähtenyt aamulennolle.

Tämä laitos oli hiukan sivulla eikä sitä ainakaan erikseen kielletty kuvaamasta.

Eli tätä aluetta kentän vieressä ei saanut kuvata :)

Tosi hyvä paikka tällaiselle tapahtumalle, harmi vain kun tuulet melkein pilasivat koko tapahtuman. Vain muutama pilotti lenti enää Sunnuntaina, itse reenailin maisemalennon jälkeen vielä hyvissä tuuliolosuhteissa rististartteja joita Olli oli laskenut tulleen 20 kpl joten ei mennyt hukkaan tämäkään päivä.

Se oli sitten siinä lentojen osalta tämä tapahtuma. Ihan mukava kun kuitenkin päästiin lentämään. Lähdettiin sitten hyvin pian takaisinpäin Tukholmaa kohti ajelemaan. Laivaliput oli varattu vasta seuraavalle illalle mutta käytiin kysymässä josko päästäis lähtemään jo vuorokautta aiemmin ja onnistuihan se
joka ei harmittanut yhtään puiden ollessa luokilla. Ihan kiva reissu kaikenkaikkiaan ja matkaseurakin oli hauskaa kaikkine lisäefekteineen.

Tukholmassa oli jo kesä jota muistelimme lämmöllä kun saavuimme Suomeen ja vihmovaan sateeseen.