Etusivu    Ilmakuvat    Lentopäiväkirja 



LENTOPÄIVÄKIRJA

Tällä lennolla on otettu kuvia paljon enemmän kuin mitä tässä jutussa on esillä. Jos kaipaat kuvaa jostakin lentoreitin kohteesta niin voit kysellä kuvaa sähköpostilla.


Lokakuu 2012

29.10 Paikallislennolla

Kolme viikkoa edellisestä lennosta joten hiukan jo poltteli päästä ilmoille. Lentokenttä sopi hyvin etelänpuoleiselle tuulelle joten sinne vain riepu levälleen. Lounaasta lähestyi lumisadealue mutta ehtisin tehdä pikku kierroksen ennen sadetta. Talvivarusteet tuntui ikävän kankeilta kesätamineitten jälkeen. Sähköhanskojen lämmitystä ei kuitenkaan tarvinnut vielä käyttää lämpötilan ollessa vain hiukan miinuksen puolella. Uutta siipeä kans samalla päätin testailla. Starttasin ilmaan rististartilla ja nousin sadan metrin korkeudelle kun muistin että kamera unohtui autoon joten eiku takaisin maahan ja kamera völjyyn, ei oo mitään järkeä lentää ilman kameraa, jos vaikka kypärä olis unohtunu niin tuskimpa olis viittiny sentakia laskeutua :)

Tuuli oli jo 200 metrin korkeudella kovaa ja siipi ei edennyt kuin trimmeillä. Käväsin kuitenkin keskustassa ja sieltä sitten vastatuuleen matalemmalla takaisin.

 

Ouluveden selkä vielä sulana. Ainoastaan lahdet ja keskustan kohdalla siltojen väli jäätynyt. Ahopellon Timo näköjään piirtänyt mönkijällä kaksmielisiä kuvia peltoon :)

 

City saanut valkean hunnun ylleen.

Laskuun kentälle ja sitten hieman starttireenejä uudella Dudek Hadron siivellä. Siipi tosiaan nousee erittäin herkästi lentotilaan joten etuperin startissakaan ei tarvitse ottaa yhtään vauhtia pienellä tuulella, riittää kun vain kävelee eteenpäin kädet sivulla eikä potkurilla myöskään tarvitse auttaa siiven ylösnousua. Voiman käytön ja repimisen saa tosiaankin startissa unohtaa. Matkalento sujuu trimmit auki ihan pikku kierroksilla eli pikkupolinin kaasuvaijeria vedetään vain n. 5 mm ulos tyhjäkäyntiasennosta, eli tällä yhdistelmällä päästään melko pieniin polttoaine kulutuksiin. Siipi hiukan heiluu sivuttain edestakaisin trimmit auki lennettäessä, eli pieni miinus tästä vaikka eipä tuo juurikaan haittaa mitään käytännössä. Kääntyy aivan sika makeesti kun vain käskee kunnolla. Jarrut todella tunnokkaat vaatien vetovoimaa jyrkissä mutkissa, myös laskussa jarruvoiman annostelu helppoa.

Kaikinpuolin erittäin hyväntuntuinen siipi jossa juuri ne ominaisuudet joista pidän eniten eli helppo startata, nopea, liitää vaakalentoa erittäin pienellä työnnöllä jolloin lentäminen hiljaista ja taloudellista, tällä on kiva kurvailla pinnoissa, erittäin tehokkaat ja tunnokkaat jarrut.