www.paramotor.fi

Viestilento

9.6. 2007

Raportti viestilennon ensimmäiseltä osuudelta Nurmijärvi - Somero.

Lentäjä: Arto Halttunen
Reitin pituus 64,5 km
Lentoaika 2 tuntia
Keskinopeus 33 km/h

 

 

Aloitustilaisuuden ja "esittelylentojen" jälkeen ilta kului yleisen seurustelun merkeissä vauhtifarmilla. Illalla vielä pähkäiltiin mahdollista viestikapulan liikkeellesaantia paikallisin voimin, mutta illalla ja seuraavana aamuna ei ollut lentäjiä lähdössä, joten sovittiin yhdessä Jukan ja Arskan kanssa, että aamulla lähden viemään kapulaa eteenpäin, kun kerran mahdollisuus siihen oli.

Aamulla kello herätti seitsemän aikoihin ja oli tullut aika lähteä uudelleen yrittämään viestikapulan liikkeelle saamista. Tällä kertaa tulessa oli esv:n arto halttunen:) (kuva Aarno Isomäki)
 

Siirryimme vauhtifarmin starttipellolle valmistelemaan starttia.  Tuuli oli erittäin heikkoa, mutta starttipaikalle sopivasta suunnasta. Tankki täyteen, viestikapula ja GPS paikannin valjaisiin ja näin lähdettiin tokastartilla ilmaan. Ehkä kasvillisuudessa kiinni ollut punos pyöräytti siiven ekayrityksellä.   Heti alussa tunsi kelin olevan erittäin miellyttävä matkalentämiseen. aamukasteen tuoksu leijaili ilmassa, kun otin korkeutta Nurmijärvellä.
   

Matka eteni melko hitaasti sivuvastaiseen tuuleen. Lensin trimmit auki kokomatkan.  Karkkilan keskusta osui juuri reitille ajatellen Someron suuntaa.

 

Kirkko oli melkohyvin suojattu puilla

 


Karkkilan jälkeen matka jatkui kohti Someroa. Polttoainettakin oli vielä paljon jäljellä ja keli paras mahdollinen, niin mikäs tässä oli kapulaa kuljettaessa. Edessä aikalailla metsäistä taipaletta, joten korkeutta piti olla jonkinverran ajatellen pakkolaskutilannetta moottorihäiriön sattuessa.

   

Ilmeisesti tämä kaveri on aikoinaan ostanut mökin kirkasvetisen lammen rannalta, mutta sitten myöhemmin suivaantunut  mökkilammen umpeutumisesta ja päättänyt asua rannassa keinolla millä hyvänsä.
 

 

Sitten alkoi jo Somerniemi lähestymään
   

 

Kirpputoritoiminta on vilkasta Somerniemellä
   

 

Somerniemen kirkko myös aikalailla naamioitu
 

 

Kirkko muuten erittäin kauniissa ympäristössä

 

Somerniemellä pudotin jo alemmas ja samalla alkoi se termiikkien aiheuttama renkutus. Polttoaine oli jo lopuillaan, joten laskupeltoa sai alkaa jo tähyilemään.
   

Laskeuduin tuohon leveämmän ja kapeamman vesistön yhtymäkohdalla olevalle rantapellolle ja näin oli viestikapula kulkenut ensimmäisen etapin kohti määrämaalia. Matkaa kertyi 64,5 km. ja lentoaika parisen tuntia. Tarkempi lentodata näkyy sitten nettisivuilla kunhan saadaan tallennin purettua.  


 

Aarno Isomäen kertomaa lennosta:

Tuuliennuste oli huono. vastatuulta oli luvassa, mutta onneksi aika heikkoa.Lentosuunnitelmaksi aseteltiin "tankki tyhjäksi lännen suuntaan" Karkkilaa aprikoitiin etukäteen määränpääksi, mutta bensiini riitti lopulta Somerolle asti.    Arto kertoi kelin olleen hyvä. Aivan tasaista yli puolen kilometrin korkeudella, jonne noustiin heti Hki/Vantaan TMA:n (lähestymisalue) alueelta päästyä.    

Somerolla luovutimme viestikapulan Someron Ilmailuyhdistyksen Kari Kuosalle ja Jaakko Okkerille. (kuva Aarno isomäki)

Tallentimet eivät sitten olleet kerinneet avajaisiin. ilmeisesti matkalla kuitenkin ovat jo. kylläkin pääkaupunkiseudulle, mutta jukka j lupasi postittaa someron suuntaan. onneksi juvankoskella oli itsellä aivan samanlainen laite, jota saatiin lainaksi ja jos nyt viikonloppuna somerolla viestiä jatketaan, tallennetaan data gps-paikantimilla, kunnes varsinaiset tallentimet ennättävät matkaan.