www.paramotor.fi

Viestilento

 

11.6.2007

Lentäjien raportit viestilennon toiselta ja kolmannelta osuudelta väliltä Somero - Forssa, Matku - Lempäälä:

Lentäjät: Jaakko Okker (Somero - Forssa, Matku) 36 km
Kari Kuosa (Forssa, Matku - Lempäälä) 42 km
Reitin yhteispituus 78 km
Lentoajat 1h 5 min ja 1h 14 min.


Teksti Kari Kuosa


Klo 2 tiistai-aamuna laitan heti tuoreeltaan lentoreitti-nauhoitteen ja saman myös kuvana (parit selitteet mukana) plus Jaskan starttihetken.

Kyse on siis viestilennosta syöpälasten hyväksi, ja Someron Ilmailuyhdistys (=Jaska ja Kari) hoiti omalta osaltaan kapulan eteenpäin Jämin porukoille (=Juha Herrala) aina Lempäälään saakka. Mehän saimme kapulan lauantaiaamuna Etelä-Suomea edustavalta Arto Halttuselta ;-)

Tämän viikon ainoa sopiva lentokeli oli ilmeisesti tämä maanantai-ilta 11.6.07. Olimme Jaskan kanssa Someron MOVA-Lentokentällä jo klo 19, mutta tuuli oli erittäin puuskaista ja melko kovaakin vielä, mutta suunta lähes hyvä, eli pohjoiseen. (keskituuli oli 2-3 m/s mutta puuskat 5,5 m/s). Jaska päätti testata klo 20 tuulta ja nousikin hyvän risti-startin avulla ilmaan, mutta erittäin ryppyiseen sellaiseen. Jonkin aikaa testailtuaan hän päätti ottaa suunnan Forssaan ja sieltä vielä sovittuun kapulanvaihtopaikkaamme, Matkuun. Matkaa sinne tuli oikeasti n. 36 km (GPS-reitissä on pieni virhe – n.3 km, kun laitoin sen päälle jo ajaessani lähtöpaikalle :(

Keli tasoittui jo ihan tasaiseksi ja tuuli lähes nollaksi maassa Matkussa ja minä otin normaalin etuperin-lähdön ja porhalsin kohti Lempäälää trimmit täysin auki ja ohjaimet vapaana. Tuuli ei ylhäällä ollut kumpaisellekkaan aivan myötäinen, vaan sorti hieman itään. Kylmäkin siellä ylhäällä oli, hyvä kun oli haalarit ja verkkarit!

Käytimme koko matkan minun GPS:sää ja lopullinen matka (korjattu se 3 km) osuudellamme oli 78 km.

Juha oli kaverinsa kanssa opastanut Jaskan + punaisen pakettiautonsa Lempäälän eteläpuolella olevalle peltoaukealle, ja johon väsyneenä mutta onnellisena laskeuduin ja luovutimme kapulan kuitattuna eteenpäin.

Ainoa kömmähdys oli että ilmailuradioni akku simahti ennen aikojaan, enkä pystynyt keskustelemaan sen paremmin Juhan kuin lennonjohdonkaan kanssa. Mutta turvallisesti alle 1500 jalkaa MSL edeten homma pelasi, ja etukäteen suunnitellut sijainnit maastossa oli helppo hahmottaa ilmasta. Samoin tukiautosta oli kummallakin vuorollamme lähes jatkuva visuaali-kontakti siipeen.

Kuvia tullee lisää Jaskalta ja Juhalta.

 


 

Teksti Jaakko Okker

Tässä muutamia kuvia meidän lennoltamme Somerolta Lempäälään, kuvissa esiintyy etupäässä Kari, aivan ymmärrettävästä syystä. Täytyy myöntää että starttikeli oli melko kuoppainen, lähtöpaikka ei sopinut vallitsevalle tuulelle oikein mitenkään. Teki todella tiukkaa päästä ylös turbulenttisen metsän reunan läheltä, kyllä todella keikutti, mutta fly castellucciostakin löytyy sentään tehoa. Ylempänä oli paljon rauhallisempaa keliä, mitä nyt tuuli oli lännestä tuon odotetun etelän sijaan ja tämä toi lentoaikaan melkoisen lisän mutta muuten oikein hieno lento, varsinkin kun tarkoitus on mitä parhain.  

Terv jaska

 


Jaakko Okker valmistautuu matkalennolle (kuvat Kari Kuosa)

 

Jaska starttaa rististartilla toiselle viestilento-osuudelle Somerolla

Alkuröykytystä

 

 

Jaakon laskeutumisen jälkeen Kari valmistautuu starttiin Matkussa (Kuvat Jaakko Okker)

 

Koneen lämmitystä

 

Keskittymistä

 

ja ilmaan, vaikka pitkä heinä haittaa juoksua

 

 

Ilta oli jo kovin myöhäinen ja hämärä kun lentelin ja pokkarissa oli jotain säätöhäikkää(kin)? pitkin matkaa, ja kuvani ovat hyvin suttuisia. Koitin yhtä kuvaa selkeyttää ja terävöittää sen kun pystyin, eli kuva on vähän ennen laskeutumistani Lempäälästä, kun olin hahmottanut Jaskan merkkaaman laskeutumispaikan.

 


Kari laskeutuu iltahämärissä
Lempäälään (kuva Juha Herrala)

 

Tyytyväinen ilme Karilla

 

Kari luovuttaa viestikapulan Lempäälässä, Tampereen alueen yhteysmiehelle Juha Herralalle