Etusivu    Ilmakuvat     Omat kirjoitukset     Lehtijutut     CLEMENTE Paramoottorit



LENTOPÄIVÄKIRJA


 

Heinäkuu 2007

20-22.7 Matkalentoleiri

Säiden haltijat olivat järjestäneet melko sopivan raon kerhomme järjestämälle matkalentoleirille. Perjantaina ajeltiin Kauhajoelle lähtöasemiin. Sadepilvet kuitenkin estivät matkallelähdön täältä.

Pienen näytöslennon kävin tekemässä Kauhajoella, kun kerran paikalle oli tullut lajia katsomaan Kauhajoen poliisitkin.
Kuvassa Taivalmaan Tapio esittelee konetta

 

Kauhajoelta siirryttiinkin sitten autoilla Sovittuun yöpymispaikkaan Ilmajoelle, Jussin Jokisaunalle. Erinomainen majapaikka tällaiselle tapahtumalle, kun starttipeltokin lähellä. Vielä illalla ennen saunomista kävimme paikallislennolla Ilmajoen maisemissa. Ilmassa kävi kuusi paramotoristia.

 

Oikarin Esa sorvaa Ilmajoella laskua uudella ja kauniilla ReActionilla

 

Yhdestä koneesta oli mennyt tällä iltalennolla pakoputken tukirauta poikki, joten Lauantai-aamu meni sitten hitsikonetta etsiessä. Ilmajoella ei muuten onnistu hitsaus Lauantai-aamuna, joten ajelimme autoilla Seinäjoen lentokentälle, koska siellä Tikkasen Teron työpaikalla oli hitsauskone. Muutimme "lentosuunnitelmaa" sen verran, että starttaamme ilmaan kentältä ja osa porukasta tekee matkaa Kalakoskelle Seinäjokea seuraten sivumyötäiseen tuuleen ja osa paikallislentoa Seinäjoen maisemissa. Tälle lennolle oli lentoporukka vähentynyt yhdellä.

Aarno ja Esa siellä koittaa päästä ilmaan. Itse lähdin kuvailee Seinäjoen keskustaa.

Kenttä on suljettu ja remontissa, joten soveltuu hyvin paramotoristitoimintaan näin viikonloppuna, kun siellä ei työkoneetkaan liiku. Tikkasen Tero oli järjestänyt meille kenttäpäällikön luvan alueella toimimiseen.

 

Uusi TB oli noussut kentän viereen

 

Sitten Seinäjokea kohti. Kyrkösjärvi oli ensimmäisenä vastassa

Voimalaitoksella on näköjään erityisasema, kun on saanut rantatontin.

 

 

Sorsanpesä erottuu edukseen maisemasta

 

Törnävän kirkko metsän keskellä

 

Mikäs mittari se tämä on?

 

Seinäjoelta lähdin sitten toisten perään kohti Kalakoskea seuraten vastavirtaan virtaavaa seinäjokea. Jokilaakson päässä näkyy lentokenttä

 

Peräseinäjoki

 

Hakuauto Aarnon kuljettamana oli poimimassa jostainsyystä multapellolle laskeutuneita lentäjiä. Itse jatkoin tästä vielä hiukan etiäpäin etsien siistimpää rehupeltoa, joka sitten löytyikin melko nopeasti.

 

Terminen toiminta ilmassa oli jo vilkastunut senverran, että oli viisainta siirtyä autolla seuraavaan sunniteltuun kohteeseen, eli Malkakoskelle Kitinojan pohjoispuolelle. Luonnonkaunis paikka Kyrönjoen varrella. Täällä vietimmekin sitten suurimmanosan päivästä tuulen reuhatessa melko kiivaasti.
Matkalentoseurue oli taas edellisen lennon jälkeen kärsinyt tappioita, eli Malkakoskella makoili enää kolme lentäjää odottaen Iltalentoa Täältä Alahärmään. Voiko olla kauniina kesäpäivänä jotain muutakin tekemistä, kuin odotella kesäillan lentoa täällä luonnonhelmassa?

 

Starttipaikkakin vieressä ja paras mahdollinen, eli lyhyeksi leikattu nurmi ja tuuli kävi esteettömästi oikeasta suunnasta.

 

Tapio kahlaa jokipatoa pitkin keskellä kuohuja olevalle saarelle.

 

Tuuli tuiversi vielä kahdeksalta illalla liikaa, joten unelma koski- ja matkalennosta kariutui ja päätimme jälleen turvautua maatiehen, joka luikerteli kohti Alahärmää. LauantaiIlta oli jo niin pitkällä, että päätimme keskittyä Illanviettoon Alahärmärmässä. Yllätys oli suuri, kun Power Parkissa ei ollut minkäänlaista iltatoimintaa. Päätimme käväistä seuraavaksi Härmän kuntokeskuksessa katsomassa, että mitä siellä. No eläkeläisten humppatanssit oli menossa, joten tyrmistyneinä otimme taksin ja päätimme lähteä nukkumaan ja onhan se aamulento aina helpompi, kun ei pajavasara moukaroi otsaluuta. Tie keskustan majoituspaikkaan kulki onneksi Grillin vierestä, joten pienenä lohtuna oli odotettavissa tukeva grillipurilainen, jotta ei herättäis turhaan yöllä vatsan murinaan. On sanottu, että huonoa tuuria voi kestää jopa Yheksän vuotta ja nyt tuntui, että ajanotto alkoi saapuessamme Härmään. Nimittäin kuinka ollakaan, Grillin ikkunassa luki tikkukirjaimilla, että "Avataan Heinäkuussa" Eipä ollut yhtään nuorisoakaan keskustassa. Asetuimme sitten hiljaa yõpuulle tänne heinäkuisen Lauantai-illan "Aavekaupunkiin"

Sunnuntai-aamuna kello herätti seittemältä ja lähdimme etsiskelemään starttipeltoa. Miestappiot oli taas kasvaneet aamulennolle, eli kolme lentäjää valmistautui matkalentoleirin viimeiselle lennolle. Rehupelto löytyi pienen etsiskelyn jälkeen Alahärmän pohjoispuolelta. Läheltä Isontalon Antin kotitaloa.

 

Pitihän se huvipuisto käydä kuvaamassa ensin

 

Isontalon Antin Kotikylä. Antti oli nukkumassa, kun kävimme tiedustelemassa starttipeltoa.

 

Olimme suunitelleet, että Aarno lentää tästä Tapion kanssa kohti Jepuaa, mutta Aarnon kipeä jalka viivästytti lähtöä, joten käsimerkein ilmasta sovittiin, että minä lennän Tapion kanssa kohti Jepuaa.

 

Mirkan tehdas Jepualla

 

Jepuan kirkko

 

Laskeuduin viereiselle pellolle, johonka olin takavuosina laskeutunut yhdellä matkalennolla. Tapio teki matkaa paljon korkeammalla, mutta oli huomannut minut tienvieressä laskeutuneena ja laskeutui samalle pellolle.

 

Lasku sujui mallikkaasti