Etusivu     Lentopäiväkirja     Ilmakuvat     Omat kirjoitukset     Lehtijutut     CLEMENTE Paramoottorit



2006 HUHTIKUU


12.4. 2006

KUVIA PERÄNTEELTÄ

Värikäs Clemente Team
 

Jari "pommittaa" meidän kirkkoa. Tämä vielä kostetaan.
         


 

 

UP taittuu hyvin. Lensin myös itse tällä Jarin UP:llä, mallia en muista, mutta Jari voi lisätä. Yllättävän ketterä siipi käsitellä, vaikka oli aika isokokoinen minun painolle. Käyttäytyi hyvin johdonmukaisesti ja kantavuutta oli. Startissa ei juuri kerinny jalkoja siirtää, kun oli ilmassa, no tuultakin oli kyllä aikalailla tuolloin iltapäivällä. Hidaslennossa oli kyllä tosi hidas. Lähes paikallaan leijui, kunnes laskeuduin sakkaamalla siiven 10 sentin korkeudella. Hyvin rauhalliset liikkeet, mutta kääntyi tosiaan hyvin. Spiraalin alkuun en saanut siipeä kuitenkaan kiihdytettyä normaalivaakalennosta ilman heiluria. Hidashan tämäkin tietysti oli. Ähtäristä kun tultiin Peränteelle takaisin vastatuuleen niin Jari oli pieni piste horisontissa, kun minä olin  perillä. On se Action vaan sairaan nopee. On se jännä nähä, että milloin joku pyhkäsee Actionin ohi. Voi vielä hetki mennä. Oliskohan se GT vielä nopeampi?     Ahonen tässä starttaamassa Vesan Revolutionilla.

Arska perrr... hyppäs kyytiin, mutta Sairaantehokas Clemente pelasti tilanteen massiivisella työntövoimalla.


Minä lensin myös tällä uudella Paramanialla. Heti on kerrottava alkuunsa, että on joka tavalla erilainen siipi kuin Action, eikä näitä ole syytä edes vertailla toisiinsa. Kyseessä on perussiipi, joka käyttäytyy myös senmukaan, eli todella rauhalliset liikkeet ainakin tässä tyynessä kelissä. Kääntyy verkkaisesti, eli ei ole tarkoitettu joutavanpäiväiseen kurvailuun. Startissa oli kokolailla tyyntä, alkuveto hyvin kevyt kynnykselle saakka. Paine A -hihnoissa alkoi tuntua vasta kun lähti tehoilla juoksemaan. Ehkä hiukan siivellä oli taipumusta jäädä taakse juoksun alkuvaiheessa, sama näkyi myös Ahosen startista. Tuli kuitenkin lentotilaan A-työnnön jatkuessa. Pitää muistaa, että oli tyyntä. Melko helposti lähti sitten lentotilassa ilmaan, eli ei juoksuttanut tyynessäkään.Revolution ei myöskään kiihtynyt spiraalin alkuun vaakalennosta voimakkaasti ja pitkään jarrua annettaessa. Aika harva siipi muuten lähtee kiihtymään kohti spiraalia pelkän jarrun vaikutuksesta. Heilurista tietysti sitten helpommin. Kokeilin kaikki trimmiasennot, menee muuten soljesta läpi se säätöliinan neulos, eli trimmit menee täysille, jos painaa lukituskieltä liian syvälle, eikä trimmejä saa senjälkeen enää pois päältä lennon aikana, joten joutuu laskeutumaan trimmit täysillä, kuten minulle kävi (jälkeenpäin mietin, että olisko ne kuitenkin saanut vedettyä pois päältä, vaikka neuloskohta lupsahti soljesta läpi) . Tämä asia kannattaa tutkia kuntoon, ettei tule turhan vauhdikkaita laskuja. Trimmit kiinni lenti todella hitaasti, eli hidaslento kisatehtävässä varmasti vahvoilla. Ketteryys ja käsiteltävyys oli paras juuri tuossa tehtaan trimmiliinojen neuloksen kohdalla. Tämä siipi sopii rauhalliseen peruslentoon moottorilla, esim. ekaksi opettelusiiveksi. Niin ja oli hiukan keskivertoa nopeampi kuitenkin, ( nimikin jo velvoittaa) ainakin tuntui siltä. Jos nyt halutaan verrata näitä samana päivänä lennettyjä, eli Jarin UP:tä ja tätä, niin Revo oli nopeampi, mutta UP oli huomattavasti ketterämpi.    

Arto