Untitled Document
Etusivu    Ilmakuvat    Lentopäiväkirja 



LENTOPÄIVÄKIRJA

Tällä lennolla on otettu kuvia paljon enemmän kuin mitä tässä jutussa on esillä. Jos kaipaat kuvaa jostakin lentoreitin kohteesta niin voit kysellä kuvaa sähköpostilla.


Elokuu 2011

19-25.8 Venäjän matka

Vuoden päälentoreissu suuntautui taas Venäjälle jossa kävimme edellisen kerran vuonna 2009. Nyt kuitenkin tietysti eripaikkoihin koska ei ole mitään järkeä lentää samoilla paikoilla toista kertaa. Tarkoitus oli kiertää Laatokka vastapäivään ja poiketa Äänisen rannalla Petroskoissa.

Tuollainen lenkki sitten heitettiin viikon aikana.

Näistä linkeistä pääset suoraan reissun raportteihin jos et halua lukea tätä koko reissuraporttia kerralla:

Pähkinälinna

Olhava, Vanha Laatokka ja Uusi Laatokka

Petroskoi

Aunus

Sortavala

Reissuun lähtivät Aarno ja Martikaisen Olli joka hoiti samalla Venäjän kielimuurin ylitykset mallikkaasti. Totuushan on että tällainen matka on hyvin vaikea toteuttaa ilman venäjänkielen taitamista

 

Olli poimittiin kyytiin lentovehkeineen Lappeenrannan rautatieasemalta jonne oli junalla saapunut perjantaiaamuna.

 

Perjantaina ajettiin heti Pietarinpoikien lentomestalle kaupungin itälaidalle. Paikka oli niitylle parturoitu alue kehätien ulkopuolella Pavlovo nimisen paikan kupeessa. Pietarin tutut lajitoverit kuuditsivät trikeillään täällä turisteja aina sään salliessa. Saatiin heti alkuunsa kuulla briiffauksessa että Venäjällä on moottoroitu varjoliito kokolailla kiellettyä joten pojat vain lentää tosin harvoissa paikoissa. Myöhemmin tosin selvisi meillekin että sehän tarkoittaa että lentäminen Venäjällä on vain "vähän kiellettyä" joten mukava pikku lisämauste lennoille oli luvassa.

Aarno ja Olli kävi jo perjantaina illan suussa ilmassa. Itsellä oli vaikeuksia kipeän olkapään ja kutistuneitten punosten takia joten jätin lopulta leikin kesken iltalennon osalta.

 

Lauantai oli ainut tuulinen päivä joka vietettiin Venäjän tovereiden seurassa ekskursionin merkeissä Pietarin viiden miljoonan asukkaan suurkaupunkiin tutustuen mm. jokilaivalla kierrettiin kanavia pitkin ja käveltiinkin ihan reipas matka. Suuret kiitokset tästä kierroksesta Georgelle ja Alekseille.

 

 

Monenlaista linnaa oli jokilaivan reitillä

 

Tämä tais olla joku talvipalatsi

 

Iisakin kirkon tornista otin ekat Pietarin ilmakuvat.

 

Kuuluisa Iisakin kirkko

 

Lauantai iltana majoituimme Tähän hotelliin Nevajoen rantaan.

 

Näistä silloista oli Hotellikin saanut nimensä Ochtsinskaja tai jotain sinnepäin se oli.

 

Nevajokea hotellin parvekkeelta. Aarno yöpyi autossaan neljällä eurolla tuossa parkkipaikalla ja Olli meni Pietarissa asuvan vaimonsa luokse yöksi.

 

Sunnuntaiaamuna ajoimme sitten takaisin samalle starttipellolle. Hiukan oli ruuhkaa pietarin kaduilla, mutta ilman peltirysyä selvittiin.

 

Sunnuntaiaamuna oli tuulta sopivasti joten pääsin hyvin rististartilla ilmaan. Olkapää ei oikein kärsi etuperin starttia.

Tällainen peltopläntti on Pietarin movailijoilla käytössä tosin tästäkin on tullut valituksia metelin takia ja asutuksen päällä ei kärsinyt lentää. Kuulemma ihan sadan kilometrin säteellä Pietarista on movailu kielletty :)

 

Rzhevka Airport starttipaikan pohjoispuolella. Nykyään jonkinlaisena autovarastona.

 

Jyrkkää kotrastia rakennuskulttuurissa.

 

Tulin laskuun ja pian Ollikin starttas pontevasti ilmaan.

 

Aarno laskuun aamulennolta

 

Pietarin miehet siinä auttavat kaveria ilmaan.

 

ja kyyditettävällä on hauskaa.

 

lennon jälkeen siirryimme Dimitryn opastuksella toiseen lähellä sijaitsevaan lentopaikkaan Uglovoon, jossa harrastivat hinaustandemilennätystä varjoliitimillä. Saimme myös mahdollisuuden pikku päräykseen puolipitkää (80 cm) heinää kasvavalta niityltä. Tuulta oli ajoittain nippanappa riittävästi rististarttia varten. Tämä Uglovo oli tavallinen pikku kylä jossa ei sen kummempaa kuvattavaa ollut, kiva oli kuitenkin käydä päräyttämässä uudessa paikassa.

 

Olli siinä liihottelee.

 

Hieman jo pientä pintaremonttia vaatis nämä rakennukset.

 

Lennon jälkeen tutustuttiin paikalliseen hinauskulttuuriin. Kuuditettäviä riitti kaikenaikaa narunpäähän joten kauppa kävi kiitettävästi.

 

 

Hinaus-systeemi oli erikoinen. Naru oli kiinni koneissa molemmista päistä ja lentäjä siinä välissä kiinni lyhyessä narussa kuten kuvasta näkee. Narun laukaisun jälkeen hinausnaru kelataan takaisin pienellä polttomoottori kelalla joka puolestaan päästää narun purkautumaan hinaustilanteessa. Hinaajalla oli käytössään ladan moottorilla toimiva hydraulinen vintturi.

 

Tuossa pitää kyllä kuskin tietää mitä tekee.

 

Takaisinkelauskone. Dyneemaa käyttivät hinauksessa.

 

Aarno näytti kuinka meilläpäin hinataan.

 

Olli kävi myös narun päässä. Moisesta tempusta oli vähällä ettei joutunut lopunmatkaa juoksemaan hinausnarussa myös rintterin perässä :)

 

Tästä sitten jatkoimme takaisin Trikemiesten pellolle ja otin vielä lopuksi kyytiä Dimitrin Triken kyytissä. Hienoa oli kyytilisenäkin.

 

Tästä sitten hotellille takaisin ja seuraavana eli maanantai aamuna kohti uusia seikkailuja Nevajoen alkuun Pähkinälinnan maisemiin.