Etusivu   Historia   Lajiesittely   Koulutus      Varusteet      Turvallisuus    Lentotoiminta    Ilmavalokuvaus  


KOULUTUS

Moottorivarjoliitoon tähtäävä koulutus aloitetaan Suomen olosuhteissa pääsääntöisesti talvella, koska koulutus on helpointa ja turvallisinta järvien jäällä. Aluksi teoriatuntien ohella oppilaita totutetaan varusteisiin ja siiven hallintaan, eli harjoitellaan varusteiden oikeaa käyttöä ja siiven päälletyöntöä, sekä juostaan vastatuuleen ja pyritään pitämään siipi etenemällä ja ohjaamalla lentotilassa. Nämä kun on opittu, niin seuraavaksi oppilaita vedetään moottorikelkalla narun päässä matalalla, jolloin opitaan hinaus­startti, siiven ohjaaminen lennon aikana ja laskeutuminen jaloilleen.

Kun huomataan, että oppilas osaa startata ja ohjata siipeä, siirrytään seuraavaan vaiheeseen, eli korkeisiin hinauslentoihin. Näiden lentojen aikana opitaan nousemaan valjaisiin istumaan, ohjaamaan kohti hinausnarun taittopyörää, opetellaan kääntymään, sekä arvioimaan siiven liukumatkaa, jotta osattais laskeutua vastatuuleen mahdollisimman lähelle starttipaikkaa, sekä harjoitellaan muutamia lentoliikkeitä. Kun opettaja havaitsee, että siiven käsittely ja ohjailu on omaksuttu, voidaan alkaa harjoittelemaan moottoristartteja.


Moottorikoulutuksen aloittamiseen vaaditaan nykyisin 33 korkeaa hinauslentoa, eli peruskurssin 7 viimeistä lentoa voidaan suorittaa moottorilla jolloin PP2 Mo taso on saavutettu. Aluksi voidaan pilotti hinata taivaalle, kuten ennenkin ja hinausnarun irroituksen jälkeen moottori käynnistetään ja näin voidaan helposti ja turvallisesti aloittaa moottorin avulla lentäminen. Moottorilentämisen opettelun aloittaminen hinauksesta on hyvä tapa senkin takia, että osataan sitten jo ensimmäisen moottoristartin jälkeen koneen hallinta.

Kun on opittu käyttämään kaasua ja säätelemään sen avulla korkeutta, sekä laskeutumaan moottori selässä, voidaan siirtyä koko touhun vaikeimpaan vaiheeseen, eli starttiharjoituksiin. ks.
Lentotoiminta / STARTTI