Etusivu   Historia   Lajiesittely   Koulutus     Varusteet     Turvallisuus   Lentotoiminta   Ilmavalokuvaus  

 

TURVALLISUUS

Turvallisuus on hyvin monimuotoinen käsite. Lähdetään nyt kuitenkin siitä liikkeelle, että mikään lentäminen ei ole turvallista. Moottorivarjoliidon kohdalla voidaan silti kohdentaa muutamia seikkoja, jotka nostavat lajin kuitenkin keskimääräistä turvallisempaan kastiin.
Kuten kaikessa muussakin toiminnassa, niin tässäkin pätee se, että jos toimit oikealla tavalla ja osaat ottaa huomioon kaikki turvallisuuteen vaikuttavat asiat, niin silloin vasta päästään tuohon edellämainittuun turvallisempaan kastiin.

Kun puhutaan moottorilentämisestä, niin yleisesti ajatellaan, että kun lentolaitteen moottori sammuu ilmassa, niin ollaan vähintäin jossakin hätätilanteessa ja lento-onnettomuus on lähellä. Näin ei kuitenkaan asia ole moottoroidussa varjoliidossa.
Oikein toimiva movalentäjä ei koskaan luota moottoriinsa, eikä näinollen lennä sen varassa. Kun on toimittu näin ja moottori sammuu yllättäin,
niin ei ole mitään hätää, koska movaliito muuttuu vain moottoroimattomaan varjoliitoon ja kun on huolehdittu, että
liitoetäisyydellä on turvallinen laskeutumispaikka.

Toinen turvallisuutta lisäävä seikka tässä lajissa on varjoliitimen hidas lentonopeus, verrattuna muihin moottoroituihin lentolaitteisiin.

Sanomattakin on selvää, että ilmailussa varusteiden kuntoon pitää kiinnittää erityistä huomiota. Valjaista pitää tarkistella hihnojen neuleita ja karabiinien, sekä lukkojen kuntoa ja kiinnitystä, koska se henkikulta on niiden varassa. Varjoliitimen kuntoa pitää myöskin seurata säännöllisesti. Siiven kostuessa ja kuivuessa vuorotellen punokset tahtovat kutistua, joten niiden venyttely mahdollisimman usein on tärkeää. Itse moottorin kunto ja toiminta ovat vähäisemmässä roolissa tässä turvallisuudessa. Jos kone pelaa, niin lennetään ja jos ei pelaa, niin silloin ei lennetä. Moottorin sähköjärjestelmä ja sen kunto on tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia moottorin osalta, sillä oikosulku voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jopa tulipalon.

Kelin valinta on tärkeimpiä, ellei tärkein asia varjoliidossa. Turvallisuutta ajatellen moottoroitu varjoliito vetää tässäkin pidemmän korren, verrattuna esim. normaaliin termiikkilentämiseen varjoliitimellä ja tämä johtuu siitä, että pääsääntöisesti movalla lennetään tasaisissa keleissä. Nyrkkisääntönä pidetään yleisesti sitä, että jos havupuut huojuu, niin ei lennetä moottorilla. Ainakin se on hyvä mukavuusraja, mitä tulee esim. hyvään etenemiseen vastatuuleenkin. Eikä se jatkuva keikutuskaan tunnu yhtään kivalta. Parasta on ne tyynet kesäillat.

Lentopaikan valinta on myöskin tärkeä. Esteitä ei saa olla lähellä etusektorissa, kun valitaan starttipaikkaa. Aina pitää varata tilaa myöskin startin jälkeiseen laskuliukuun moottorin sammuessa kriittisellä korkeudella, josta ei voi kääntyä takaisin, vaan pitää laskeutua starttisuuntaan. Tuulikelillä pitää tilaa olla vieläkin enemmän edessä, koska reunaesteet, kuten metsä ja isot rakennukset aiheuttavat vaarallista ilman pyörteilyä, eli turbulenssiä.

Ilmatila pitää myöskin selvittää aina ennen lentoa, ettei tule vaaratilanteita muun lentoliikenteen kanssa. Valvotussa ilmatilassa ei saa lentää ilman kyseisen alueen lennonjohdon lupaa.

Teksti Arto Halttunen